Doorgaan naar hoofdcontent

Onheil bij Franz von Stuck



Lilith

Draaiende curven
van schoonheid
en verleiding,
spiegelen
een
horizon
buiten bereik.

Een huid van schubben
lacht ons toe
en moedigt aan
tot daden die
wij beter
ongedaan lieten.

Lilith,
moeder der
aarde
vrouw als
een droomverte,
ik zwijg
in bewondering.

Aldus Perry Pierik in zijn openingsgedicht voor Bühne 2.

Het plaatje op het omslag lijkt te willen onthullen dat de Bijbelse Eva meer op haar geweten heeft dan de val uit het paradijs doordat ze Adam verleidt om te eten van de verboden vrucht: ze is hier de geïncarneerde verleidster, gepersonifieerd door de slang met wie ze een pact sluit...verlokking en gevaar ineen...



Franz von Stuck, (1863-1928), maakte deel uit van de zogenoemde "Münchener secession", een kunststroming tijdens het fin de siècle. In zijn door symbolen bezwangerde schilderijen werd zijn wereld onheilspellend duister. Op de afbeelding de vrouw met slang: "De zonde"...




Perry Pierik voor een schilderij van Franz von Stuck

In beeld

Tussen het verhaal en een filosofische denkoefening: schetsen van Myrthe Meester

Noud Bles over Mozart en de liefde

Een opmerkelijk debuut: Peter Leemeijer

Presentatie voorjaarsnummer op 13 mei: boeiend, ontroerend en geanimeerd

Waarom dichten? jongste debutante in Bühne - Puck Pierik

Selfie door Mathilde Renes