Never a dull moment op een uitgeverij

In twee brievenboeken uit 2008 en 2010, waarin de correspondentie is gebundeld uit 2007 en 2008 tussen Perry Pierik en Wim Huijser wordt een tipje van de sluier onthuld over het uitgeefvak. Contacten tussen auteurs en uitgever zijn vaak hilarisch. Bekend is bijvoorbeeld van Gerard Reve dat hij vanwege een conflict het huis van Van Oorschot in brand dreigde te steken. Van Willem Frederik Hermans is bekend dat hij óók geen gemakkelijke man was in het contact met zijn uitgever. Meer recent is er bij Querido een complete leegloop geweest van kinderboekenauteurs. Het diplomatieke vermogen van een uitgever wordt soms tot het uiterste getergd, en dat terwijl de beslommeringen van alledag ook vaak om geen uitstel vragen. Is het beroep van uitgever dan nog wel begerenswaardig? In ieder geval gaat op: Never a dull moment. En al die nieuwe boekpublicaties geeft toch ook vaak een kick.

Sylvia Kamerbeek op de achtergrond op kantoor

Onmisbaar op een uitgeverij is in ieder geval een stevige achterban. Bij Aspekt is dit Sylvia Kamerbeek die alle boekpublicaties coördineert en vaak ook begeleidt. Op verzoek schreef zij voor het derde nummer van Bühne een dag op kantoor, zoals die voor haar een "redelijk gewone dag" is:

'Terwijl ik de voordeur binnenloop struikel ik over een aantal overgebleven recensiepakketten, die wij de dag ervoor allemaal klaar hadden gemaakt. Perry kijkt me schuldbewust met een scheve glimlach aan, terwijl hij goedemorgen mompelt en zich weer concentreert op zijn ochtendkrant..." Ik had al twee keer gereden en dit paste er niet meer in" is zijn uitleg, gelukkig geen ramp, het kan vandaag mee. "Heb je DWDD gezien gisteravond? Jacoba van Tongeren werd uitvoerig besproken, wist jij daar iets van? vraag ik terwijl ik mijn computer tot leven wek door de muis te bewegen....(...) Nou, de rest van Nederland heeft het ook gezien! 115 berichten vanaf gisteravond 17.38 uur toen ik mijn mailprogramma afsloot.. oef... Het wordt zo'n dag!'

Terwijl er hectiek losbarst vanwege het grote succes van de biografie van Jacoba van Tongeren, gaat de rest gewoon door: Marianne laat weten... Gerrit belt...de postbode loopt binnen...een auteur komt het pad op wandelen met een nieuw manuscript onder de arm...de koerier van de drukkerij schuift aan en een andere auteur komt wat boeken ophalen...

En dan tóch fris en fruitig blijven...! (MdB)