Leesavontuur rond Beckett door Jan Kleefstra


Samuel Beckett (1906-1989)




In het vierde nummer van Bühne komt Jan Kleefstra met een essay over Samuel Beckett met als titel Een decimeter van het land.

Bijzonder is dat Kleefstra meteen opening van zaken geeft: "Ik ben geen filosoof en geen literatuurwetenschapper. Ik heb geen kunstgeschiedenis gestudeerd en ben maar beperkt belezen. Ik wandel het liefst op het land nooit ver van de zee. Ik ben een schrijver die probeert verwondering te vangen en dat wat onnoembaar is stil te laten zijn". Vervolgens neemt hij de lezer mee in het avontuur dat hij bij zijn kennismaking met het leven en werk van Beckett ervoer. Het heeft een origineel, zeer leesbaar en interessant essay opgeleverd.


Vis (Nacht)

Ik wilde een wereld beginnen
die al die tijd al lang bestond.

Vast stond.
Achter me,

op zes uur precies de zon die eraan komt,
op de achtergrond van de stad inzoomt,

de zon die eraan komt die rakelings naast mij
een schaduw uit de aardschors bijt.

Schaduw die alleen nog in details
van het licht te scheiden is.

Dan een hele tijd niks
(d.w.z. een schrammetje,
stelt niks
voor).

(vertaling: Onno Kosters)