De aanstekelijkheid van literaire reizen of de wandelwegen van Trakl

In het derde nummer van Bühne weet de auteur/literair journalist Ezra de Haan ons geboeid te houden door middel van drie reisverhalen, waaronder één in de voetsporen van de apotheker en dichter van het expressionisme Georg Trakl (1887-1914) in het Oostenrijkse Salzburg:


'Gross sind die Städte aufgebaut
Und steinern in der Ebene,
Aber es folgt der Heimatlose
Mit offener Stirne dem Wind,
Den Bäumen am Hügel...

Een lachebekje was Trakl niet, dat wordt ons duidelijk...'Via de Döllerer Gässchen kom ik aan op Waagplatz 1a, waar de Forschungs- und Gedenkstätte der Salzburger Kulturvereinigung is ondergebracht', aldus Ezra de Haan. 'In hetzelfde gebouw waar Georg Trakl op 3 februari 1887 werd geboren als vierde kind van Tobias en Maria Trakl. (...) Ik loop over de binnenplaats en probeer mij een voorstelling te maken van Trakls jeugd. Het gedicht Die schöne Stadt dat de wand van een van de panden siert, helpt mij daarbij. Knaben spielen wirr von Träumen/Abends leise dort am Brunnen.

                                        
                                         Georg Trakl


Na een rondleiding door zijn geboortehuis besluit Ezra de Haan: 'Ik laat zijn huis achter mij en loop de trap af die hij in zijn jeugdjaren moet hebben genomen. Een jongen die gedichten zou schrijven die tot de beste van het expressionisme gelden. Een jongen te zacht voor het leven dat hem wachtte. En later een man die een overdosis cocaïne verkoos boven het aanzien van ondraaglijk lijden van anderen.'

Het verhaal van Ezra de Haan over Trakl smaakt intussen naar meer van diens poëzie...



Gedenkplaat met een gedicht van Trakl: Ein Brunnen singt/Die Wolken stehn im Karen Blau...