Een lezenswaardige extra editie: Anton Verwey special



De kunstschilder/schrijver Anton Verwey (19 april 1938), werd 80 in 2018, een van de redenen om hem met een special te eren. Ook voor wiens hart meer uitgaat naar moderne, abstracte kunst, valt er een hoop lees- en kijkplezier te halen uit dit nummer - al is het maar omdat Verwey uitvoerig wordt geïnterviewd over zijn ontwikkeling van plateelschilder naar historieschilder, over zijn werkwijze en achtergronden.

Het eerste wat bij een oppervlakkige beschouwing van zijn werk namelijk aan referentiekader naar boven komt, zijn de oude schoolplaten van Isings. Wie later meer nauwgezet zijn werk bestudeert, ziet hoeveel precisiewerk en vakmanschap er in zijn schilderijen zitten. Daarbij zit er heel duidelijk een idee achter...Men kan Verwey gedreven noemen...gedreven en gefascineerd onder meer door de Napoleontische tijd en door het ouderwetse ambacht van slagvelden tekenen, in een periode waarin er nog geen fotografie bestond.

Verwey heeft in zijn werkzame leven beslist niet stil gezeten en kan terugkijken op een rijk oeuvre. Je kan er meteen van houden, of voorbehoud formuleren: onontkoombaar is bijna dat deze sympathieke kunstschilder met een eigen stem moet fascineren.






Het preciesiewerk is in deze omslag goed zichtbaar: een omslag - in - een omslag: dat van 'Kuifje in Afrika'...


De special wordt opgeluisterd met een kort verhaal van Jan de Rooy en een column van Jef Rademakers, die doende is met vertalingen van het werk van Arthur Schnitzler, (1862-1931) Bijzondere foto's van kunstschilder/fotografe Paula Brunsveld van Hulten geven deze special iets veelzijdigs. Een nummer kortom om zich niet bij te vervelen. (MdB)


Redactie specials: Mireille Bregman & Perry Pierik