Rob Molin over Bertus Aafjes - held en verguisd in de jaren '50




Een voetreis naar Rome van de afvallige priester Bertus Aafjes beleefde tussen 1951 en 1964 vier herdrukken. Het boek, voor het eerst gepubliceerd in 1946, was in die jaren razend populair. Hoewel? Niet bij iedereen. Want in het literaire leven van die dagen ging hij door voor een wat oubollige dichter die de geschiedenis in zou gaan als criticaster van de 50-ers onder wie Lucebert. Meer behoudende lezers droegen Aafjes echter op handen. En met zijn gedichten en publicaties heeft hij onmiskenbaar aan de wieg gestaan van de emancipatie van vele Katholieken, die in het toen nog sterk verzuilde Nederland behoorlijk gezagsgetrouw waren. Hij opende voor hen een wereld. Aafjes "mocht" in de boekenkast...


Goede biografieën gaan toch wel een poos mee. Rob Molin publiceerde een paar jaar terug een boeiende en goed ontvangen biografie over Aafjes. Voor Bühne schreef hij het lezenswaardige essay Bertus Aafjes, een Wolkers in kazuifel. 

Veel essays, gedichten en korte verhalen in Bühne zijn natuurlijk bedoeld om langer mee te gaan dan de verschijningsdatum. Het Aafjes-essay is hier een goed voorbeeld van.


Rob Molin bij de presentatie van zijn biografie van Bertus Aafjes in 2014

De tijd is heen

De tijd is heen waarin ik, licht van toon
En snel van geest, de dingen dezer aarde
Loofde en prees of in mijn hart bewaarde
Als de Madonna elk woord van haar Zoon.

Een graazge wei, een wulpse rozengaarde,
Een vlindertje, een vlieg, een anemoon,
Elk kreeg zijn aureool van zichtbaar schoon
Als ik het in mijn liederen verklaarde.

Die tijd is heen, want gij zijt ver van hier,
Mijn pareltje, mijn duifje, mijn saffier,
En zonder u gaat al mijn liefde dood;
Waartoe der dingen schoonheid nog geprezen,
Die slechts bestond bij gratie van uw wezen,
Als bij de zon 't ochtend- en avondrood.

Bertus Aafjes - bron: gedichten.nl