Special Bühne: Jan de Rooy


 Omslag ontwerp: Dimitri Frenkel Frank, 'Le Quatuor Charles Ives' (detail) 


Jan de Rooy, (1949), is een fan van Bühne vanaf het eerste uur. Dat kán ook bijna niet anders want als iemand een verteller van verhalen is, dan is hij het wel. En een tijdschrift als Bühne is daar natuurlijk een geweldig podium voor. Niet alleen om al bestaande verhalen in te publiceren, maar ook om werk in wording alvast in druk te zien. Trouw bezoeker van de live presentaties en belangstellende lezer van zijn collega- auteurs in Bühne, is hij andersom ook bij de Bühne lezers geen onbekende. Vanaf 2017 verschenen er met enige regelmaat bijdragen van zijn hand, zoals het sterke verhaal IJzerkruid en zijn ontroerende monumentje voor Wiesje van Santen, (1924-2014), een dichteres, schrijfster en vertaalster die hij leerde kennen bij uitgeverij De Prom, waar hij zijn eerste verhalen publiceerde. 


Jan de Rooy leest 'Wiesje' voor tijdens de live presentatie van Bühne, 2019

Het kon dan ook niet uitblijven dat De Rooy een keer in een special - alweer de vijfde editie - wat uitvoeriger wordt geportretteerd. Zijn schrijf carrière is immers op zijn minst opmerkelijk te noemen. Het lijkt namelijk of hij af en toe lijdt aan keuzestress. Aanvankelijk opgeleid om als violist en pianist te schitteren op het podium in een orkest of solo, debuteerde hij in 1983 bij uitgeverij De Prom als schrijver. Niet dat hij het musiceren opgaf, wat blijkt uit zijn verhaal 'Wiesje' waarin hij herinneringen ophaalt aan muziekavonden, zijn talent bleek echter op twee terreinen te liggen. Na zijn debuut verscheen nog de bundel Granaatappels in 1987 en daarna verstrooide hij zichzelf, onder meer door optredens in literaire kringen in Den Haag en daarbuiten. 

In zijn verhalen kiest De Rooy consequent voor de rafelranden in de samenleving en voor de underdog. Hij heeft een scherp oog voor het kleine menselijke leed, de tragedie, waarbij een lach nooit ver weg ligt. Armoede met daardoor noodzakelijke creatieve oplossingen is een rode draad die door veel van zijn verhalen loopt. Het maakt ze niet zwaar om te lezen, soms houdt hij de lezer een spiegel voor. Wie staat immers écht stil bij de types waar we eigenlijk liever aan voorbij lopen omdat we 'andere dingen te doen hebben.' Een titel van De Rooy die in 2017 verscheen spreekt boekdelen: Arme Tak. 




Dat Jan de Rooy in de loop van zijn ruim dertigjarige schrijversleven veel vrienden maakte onder collega-schrijvers moge duidelijk zijn. In de special een bijdrage van Mensje van Keulen,  voor  Wim Hazeu  is een rol weggelegd, en het omslag komt van  Dimitri Frenkel Frank,  een coryfee uit de jaren '80 met wie De Rooy ook bevriend was. Vrienden maken is belangrijk voor De Rooy, die zich goed laat vergelijken met andere - bijna - eenlingen in de letteren zoals de schrijver F.B. Hotz, (1922-2000), overigens ook van huis uit musicus. Vandaar dat een gesprek met Perry Pierik  deze speciale Bühne - editie begeleidt. (MdB)



De Speciale editie Bühne - Jan de Rooy - onder redactie van het 'Special team' bij uitgeverij Aspekt - kan worden besteld bij: info@uitgeverijaspekt.nl - of bij uw boekhandel


Meer over Jan de Rooy op: http://www.janderooy-auteur.nl 





Populaire posts