Dat ben jij - gedicht over het ik en de ander

foto: Emy van Gorkom

Bühne krijgt met enige regelmaat verrassende inzendingen, zowel korte verhalen als gedichten komen zelfs af en toe uit onverwachte hoek. Wat dat betreft heeft Bühne iets van The voice of Holland... er zitten talenten tussen, soms wachten ze op ontwikkeling, soms is het er al...Het gedicht Dat ben jij van Emy van Gorkom vraagt naar meer uit haar map...de taal is zoekend, aftastend, zoals de 'ik' zich beweegt tussen twee ruimtes en nog niet goed weet hoe ze te laten samengaan: de kamer en het huis staan voor identiteit...Lijkt de titel te verwijzen naar de ander, "dat ben jij"...gaat het over hoe de ander de - ik - ziet..."dát ben jij"...Past de jas, of niet?

Dat ben jij

Soms verdwaal ik een paar dagen
of een week
Ga ik naar een ander thuis
in de hoop dat ik daar ben
Loop ik net een uur te laat
naar zijn huis

Mijn huis, maar dan nieuw en leeg

Dezelfde plek maar niet 
dezelfde wereld
Omdat we niet meer pasten
Daar ben ik soms

(...)

Hij zegt:
Ik denk vaak terug aan toen,
toen je net een nieuwe bril had,
omdat je even niet zo goed
ver weg kon zien
En dat je toen op een dag,
in je lingerie in de keuken,
stond te koken
Met die bril

Dichtbij
En zo ver weg

Sommige beelden kunnen zich alleen in een gedicht laten vangen. Het is Emy van Gorkom gelukt om in dit gedicht beelden en gevoel samen te laten vallen. Het hele gedicht is te lezen in het voorjaarsnummer. (MdB)

Emy Van Gorkom