Lijden en verlossing bij de dichter Kees Godefrooij



Kees Godefrooij had voordat hij dichter werd en ook promotor van klassieke - en hedendaagse dichters onder meer via zijn Stichting Spleen een ander, avontuurlijk leven als ondernemer. Hij woonde enige tijd in Kopenhagen en Barcelona, aldus Wikipedia. Gelukkig voor de dichtkunst is hij na 1995 bijzonder actief geworden als zelfstandig auteur en als organisator van vele poëzie bijeenkomsten.

Kees Godefrooij - foto: B.Witteman

Verdiept men zich in zijn dichterschap dan wordt regelmatig genoemd dat hij een liefhebber is van de 'Zwarte Romantiek'. Hier zijn grote namen aan verbonden als Lord Byron en Edgar Allen Poe - in Nederland in sommige verzen Willem Bilderdijk. Romantiek als stroming in de negentiende eeuw sublimeerde gevoelservaringen binnen het landschap of de menselijke conditie. Zwarte Romantiek legde vooral de nadruk op het duistere in het bestaan, het onheilspellende ook...dit in een periode waarin mensen gemakkelijk doodgingen door ziekte of ander onheil. Lezen we een gedicht als November van Godefrooij, dan is zijn voorliefde voor deze stroming in de literatuur en poëzie goed zichtbaar:

November

Avonden lang zat hij dan in gedachten
verzonken. November brokkelde af
in winterse buien, waarbij een straf
soort duisternis zich ophoopte tot nachten

van slapeloosheid en eindeloos wachten
op het onontkoombare oordeel; laf!
Zijn leven vervalsend tot aan het graf
zo was het, niet langer zou hij nog trachten

deze kwellende kennis te ontlopen.
Het ging bergafwaarts, hij raakte in nood
en zou tenslotte zijn huisraad verkopen

toen, op een nacht, vertrok hij met een boot
we zochten dagenlang en bleven hopen
terwijl een kokmeeuw krijste; hij is dood!

Het wachten in de duisternis van de kille novembermaand...het beeld van het ontmantelen van het huis, een boot nemen...het zijn duistere beelden, ontleend uit de Romantiek...Bühne is verheugd een aantal van de gedichten van Godefrooij te kunnen plaatsen in het komende najaarsnummer. (MdB)

Een recent project van Godefrooij: dichters reflecteren op Marsman