Hans Muiderman en het terloopse


(foto: Anneke van Kroonenburg)

Vertrekpunt van Hans Muiderman voor de invulling van de rubriek 'Locatie' in het eerste nummer van Bühne is een kartonnen doosje voor het vervoer van eitjes van de zijderups.

Het doosje had dus een kostbare inhoud: de pop die zijde spint.

Zo lijkt Hans Muiderman ook zijn verhalen te laten ontvouwen. Via observatie van het kleine, terloopse, ontwikkelt zich een verhaallijn die uit meerdere lagen bestaat. In die zin toont Muiderman enige verwantschap met F.B.Hotz.

Over het karton van de doosjes merkt Muiderman op:

"Karton helpt ook tegen breekbaarheid. Eierdozen van plastic vertrouw ik niet, hoe kan iets wat hard is, iets zachts beschermen. Bij een restaurant heeft een melkboer een kartonnen vierkant met eieren voor de deur gezet. Ik weet het wel, zo'n man noem je gewoon een leverancier, maar het beeld van dat kartonnen vierkant maakt hem tot melkboer met een witte kiel en als het even mag, ik hoor ook het geluid nog van zijn klompen. U moet, met uw ogen dicht, eens voelen aan een eierdoos, loop even naar de koelkast, sluit uw ogen, betast het karton met uw vingertoppen."

Na o.m. een carrière bij een kunstinstelling in Den Haag is Hans Muiderman gaan schrijven. Rustig en gestaag verscheen van hem in januari zijn derde bundel verhalen: "Als al het andere voorbij is, korte reizen langs het landschap van de Grote Oorlog".
Muiderman is een verteller in traditionele betekenis: voorbij de hectiek van het alledaagse legt hij bijna filmisch vast wat een mens zoal beweegt.


In een maandelijkse rubriek houdt Hans Muiderman een blog bij op zijn website hansmuiderman.nl -
lees zijn blog via onderstaande link:

blog Hans Muiderman