Perry Pierik: een eigen kompas in weerwerk op de tijdgeest

Een van de schilderijen van Perry Pierik - expositie 'City XX' vond plaats in 2010


Ieder nummer van Bühne opent met een gedicht van Perry Pierik, die ook een deel van de redactie op zich neemt - veel auteurs in Bühne stellen zich immers voor via en door Aspekt. Het leidende thema wordt meestal gekozen door Perry Pierik, zoals in het vijfde nummer met het openingsgedicht Friedrichshain - Berlin, de nieuwe tijd:

(...) Berlin - Friedrichshain,
Oase van vernieuwing
Onder een oude zon.

We slenteren langs de muur
en afgebladerde pamfletten
in een stad vol geweten.

Vanaf het begin van de oprichting van Uitgeverij Aspekt in 1995, waar Perry Pierik de drijvende kracht achter is, werd deze ingekleurd door eigen fascinaties en publicaties van eigen hand. Er zijn opvallende constanten: een herkenbare lijn aan boeken over de Eerste Wereldoorlog - overzicht - en themastudies - én eveneens krachtig op de voorgrond: boeken en deelstudies over de Tweede Wereldoorlog.

Wie Perry Pierik nader leert kennen merkt dat hij volkomen los van de waan van de dag op eigen kompas durft te varen. Ziet hij de urgentie van een publicatie, dan gaat hij ervoor, soms tegen de tijdgeest in. Het levert een dagelijks balanceren op en een woekeren met de tijd...dit zeker doordat er een eigen schrijfurgentie is, met daarnaast een kunstzinnige fascinatie. Hoe het ook zij, uitgeverij Aspekt zal de geschiedenis ingaan als een uitgeverij met een persoonlijke en bij tijden eigenzinnige signatuur, waar alles wat de samenleving zoal te bieden heeft een onderdak vindt.

Briefwisseling over het uitgeefvak  met Wim Huijser tussen 2007 en 2010


Op de expositie 'City XX'


                     


Heftige titels met een zekere urgentie: facsimile als thema-publicatie over Himmler - en een deeltje in de reeks handzame en betaalbare inleidende boeken over Tweede Wereldoorlog. (MdB)

Populaire posts