Dorian d'Oliveira over de receptiegeschiedenis van een "Poel der zonde": de film Die Büchse der Pandora

 

Schreef Dorian d'Oliveira, (pseudoniem), eerder voor Bühne een boeiend essay over de interpretaties en waardering van de film Mädchen in Uniform uit 1931, in een essay voor het najaarsnummer buigt hij zich over de film Die Büchse der Pandora uit 1929, geregisseerd door Georg Pabst. D' Oliveira bewijst zich in zijn stukken als een gedegen onderzoeker en filmkenner, waarbij de ontvangst van historische films door de jaren heen duidelijk zijn aandachtsgebied is. Voor ons leest het in de huidige tijd bijvoorbeeld vermakelijk als hij citeert uit hoe de film in 1930 in Nederland werd ontvangen - en verboden:

...[ de film bevat] een aaneenschakeling van verkeerde verhoudingen, moord, valsch dubbelspel, chantage, brasserijen, dronkenschap en perversiteit. De geheele sfeer die deze film ademt, is zoodanig zwoel en gemeen, dat ook met coupures deze film niet van haar inferieure scènes is te zuiveren.'

Ook in andere landen waar de film in première ging werd vooraf gecensureerd door sommige passages te veranderen of schrappen. De synopsis die d' Oliveira geeft van de film lijkt inderdaad op het verhaal van een maîtresse én prostituee als het zo uitkomt, weliswaar met een fatale afloop, maar zonder een duidelijk moreel oordeel. De hoofdrol werd vertolkt door de in die tijd razend knappe Louise Brooks die zich in talloze wulpse scènes liet bewonderen. 

Scène uit de film: Louse Brooks, Lulu in de film, op haar huwelijksdag met de man wiens maîtresse ze eerst was. Ze speelt voortdurend liefdes tegen elkaar uit en maakt een dansje met een bewonderaarster....

Later, in de jaren 1950, onderging de film een rehabilitatie en herwaardering. Het opende de weg voor vele interpretaties sindsdien en een waardering van de film als één van de belangrijkste films in de periode van de Weimar republiek. Een interessant stuk filmgeschiedenis! (MdB)

Recent verschenen roman van d'Oliveira