Ilona Verhoeven en de kunst van het aandachtig kijken



Als Ilona Verhoeven, (1974), naar iets kijkt, gebeurt er iets. Of het nu een beeld onderweg op straat is of tijdens een fietstocht, een beeld in een krant of tijdschrift of zomaar een losse foto. Ze licht de foto uit de context en geeft er een andere, of extra betekenis aan. Filosofisch staat ze hiermee in de traditie van de postmodernisten - Foucault, Lacan, Derrida en Roland Barthes - op kunstzinnig vlak doen haar collages in de verte denken aan DADA - maar vooral getuigt ze in haar essays van een originele geest. Verhoeven studeerde Nederlands en kunstgeschiedenis in Amsterdam en Wenen. Voor NRC next schreef ze met enige regelmaat artikelen en ook is ze een bij tijden bevlogen organisator van literaire publieksevenementen. Als Artist in residence is ze verbonden aan het Nijmeegse Besiendershuis.

Voor het komende nummer van Bühne heeft ze een stuk uitgelicht en bewerkt uit haar recente essaybundel In het licht. Alle stukken 'lichten' een historische, meestal gevonden foto uit om er opnieuw betekenis aan te geven. 'Over fotomania' gaat over hoe we omgaan met beeld en hoe het vluchtige gebruikmaken van beeld in de huidige tijd op social media ons gedrag heeft beïnvloed. Aanleiding vormen twee foto's van vrouwen in de natuur in een periode waarin foto's maken nog tot echt poseren uitnodigden.

Ilona Verhoeven



Een mooi stuk dat aanstekelijk werkt. (MdB)