Poëzie in Bühne: Rense Sinkgraven

Rense Sinkgraven


Voormalig Groninger stadsdichter Rense Sinkgraven is ook op het spoor van Bühne gekomen en leverde een aantal gedichten in voor het voorjaarsnummer 2019, alweer het tiende nummer van Bühne. Sinds het verschijnen van het eerste nummer in het najaar van 2014 is Bühne een geliefd podium voor aankomende, en meer gevestigde dichters - onder meer Marlène Hommes, Hans van Willigenburg en Antoine Baars sturen met enige regelmaat werk op. Ieder nummer opent ook met een gedicht....een tijdschrift is bij uitstek geschikt voor poëzie - dat werkt als zout in gerechten.

Rense Sinkgraven, (1965), studeerde filosofie in Groningen. Hij debuteerde als dichter in 2005 met de bundel Bombloesem en tussen 2007 en 2009 was hij stadsdichter van Groningen. Een bundel die later verscheen heeft de tot de verbeelding sprekende titel Liefde is voor feestdagen. Voor de helaas te vroeg overleden Menno Wigman dichtte hij het volgende:

Kom hart
voor Menno Wigman

Ik dacht aan je gedicht over mevrouw P.
Ik dacht nu ligt hij daar op dat bed, zijn haar
gekamd, hij wordt gewassen.

Ik zie je nog naast me staan, je praat, gebaart
rustig, knikt, een wat schuwe lach.
Wat gaat er in je om?

Zag ik mezelf terug? De slechte jaren, verlies,
de angst om dood te gaan, alleen, de waanzin
van normale dagen.

Ik vind de woorden niet, ben moe.
Zo is het jou vergaan, nog even en je staat.
Kom hart nog eenmaal, kom hart en sla!


Sinkgraven voor het voorjaarsnummer. (MdB)