Antoine Baars over schrijven en dichten




Voordat Antoine Baars begon met het schrijven van verhalen en poëzie had hij een druk bestaan in het bedrijfsleven - in het bijzonder in het bioscoopwezen. Vanaf 2012 publiceerde hij achter elkaar de zogenoemde Aäron-trilogie - een drieluik over avonturen rond Aäron uit de zestiende eeuw. Het is een historische avonturenreeks voor young adults. De behoefte om de pen op papier te zetten voor iets anders dan zakelijke post moet lang bij hem hebben gesluimerd. Dat schemert onder meer door in zijn gedicht in het voorjaarsnummer van Bühne:

'Dichterlijk, liederlijk zielengekweel,
zoals mijn meetkundeleraar
de poëzie omvatte,
gepiep van werkschuwe ratten
executeren, vierendelen of weet ik veel. (...)

Als mijn ogen konden doden,
dan was het met hem gedaan
dus verliet ik, heel ontdaan
de tempel der gemeende wijsheid,
domein der mindergoden'. (...)

Wat op school werd (aan)geleerd, aldus de ik in dit gedicht, daar kon hij niet veel mee. Het was gezwijmel met als doel het leven zelf uit te stellen, De - ik - ging dus zijn eigen weg, óók in het schrijven. Het heeft originele invalshoeken opgeleverd met een eigen stem. (MdB)

Antoine Baars