Lied voor Willy McBride - de groene velden van Frankrijk

Soldaten in 1914 in de loopgraven...

De Eerste Wereldoorlog herdenkingen zijn nog steeds gaande. De Grote Oorlog, een wrede oorlog met alleen al in het westfront bij België en Frankrijk miljoenen slachtoffers, heeft velen geïnspireerd tot gedichten, boeken, (Remarque, Im Westen nichts Neues...), en ook liedteksten. Voor het voorjaarsnummer van Bühne vertaalde Hans Dütting een bekende ballade van Eric Bogle: The green fields of France.

'O hoe gaat het met je, jonge Willy McBride
Vind je het erg als ik naast jouw graf ga zitten
en even rust in de warme zomerzon
Ik heb de hele dag gelopen, en ik ben bijna bij het einde
En zie op je grafsteen dat je slechts negentien was
Toen je bij de grote val van 1916 omkwam
Ik hoop dat je snel stierf
En ik hoop dat je zuiver stierf
Of was het langzaam en obsceen, Willy McBride

(...)

O Willy McBride, ik moet me wel afvragen
Of zij die hier liggen wisten waarom ze dood zijn gegaan
En geloofden ze toen ze gehoor gaven aan de roep
Geloofden ze toen echt dat deze oorlog een einde aan de oorlogen zou maken'



Eric Bogle, geboren in 1944 in Schotland, emigreerde naar Australië, waar hij nog steeds als zanger actief is. De impact van de Eerste Wereldoorlog moet hij in zijn jeugd hebben meegekregen... (MdB)